top of page
Wat is brainstormen?
Zoals de naam al doet vermoeden, is brainstormen het gebruik van je hersenen om een probleem te bestormen met een horde creatieve oplossingen. Het is een techniek die wordt gebruikt voor het genereren van ideeën en om creativiteit aan te wakkeren. 

Doorgaans zullen individuen of teams aan het begin en tussendoor van projecten, een nieuw productidee, een concept, een bedrijfsidee een 'brainstorm' (en/of marktonderzoek) houden als een manier om innovatieve oplossingen voor huidige problemen te vinden, maar je kunt deze techniek toepassen wanneer er behoefte is aan nieuwe ideeën.  Hoewel brainstormen normaal gesproken in groepen wordt gebruikt, is het ook een geweldig hulpmiddel voor individuen om te gebruiken bij het werken aan persoonlijke doelen en projecten, zoals beslissen waar je over gaat schrijven of je volgende project naartoe kan gaan. 

Als je begrijpt hoe je moet brainstormen, kun je het volgende gemakkelijk doen: 
-Overweeg alle mogelijkheden. 
-Bevorder samenwerking.
-Voorkom creatieve burn-out. 
-Verzamel perspectieven van buitenaf. 
-Bouw veel ideeën in een korte tijd.
-Stimuleer creativiteit en innovatie.

Regels voor brainstormen
1. Focus op kwantiteit
Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van de uitdrukking 'kwaliteit boven kwantiteit', maar als het op brainstormen aankomt, is precies het tegenovergestelde waar. Hoe meer ideeën, hoe meer vreugd. In plaats van te proberen één groots idee te bedenken, werk je aan kwantiteit om met zoveel mogelijk ideeën te komen. Deze methode geeft je meer opties om uit te kiezen en kan anderen inspireren om nieuwe ideeën te bedenken. Niet elk idee zal geweldig zijn, maar één slecht idee kan leiden tot meerdere goede.  Uiteindelijk, hoe meer ideeën worden gedeeld, hoe groter de kans dat er meer bruikbare ideeën zijn om mee te werken. 

2. Onthoud je van kritiek
Negativiteit hoort niet thuis in een brainstormsessie. Geen enkel idee is beter dan een ander, en het bekritiseren van ideeën beperkt het aantal ideeën dat rechtstreeks wordt gedeeld, wat ''Osborns'' eerste regel van kwantiteit boven kwaliteit betwist. Door kritiek uit de vergelijking te verwijderen, wordt een omgeving gecreëerd om vrijelijk gedachten en ideeën te delen zonder bang te hoeven zijn voor oordeel omdat het als 'verkeerd' of 'dom' wordt beschouwd.  Wanneer mensen niet langer bang zijn voor kritiek, is de kans groter dat ze niet alleen meer ideeën delen, maar ook leuke en belachelijke ideeën delen. Ongebruikelijke ideeën zijn de sleutel tot brainstormen en moeten worden gehoord. 

3. Verwelkom ongebruikelijke ideeën
Moedig elk idee aan om geuit te worden, hoe bizar ook. Unieke, ongebruikelijke en zelfs excentrieke ideeën, hoewel niet altijd haalbaar, kunnen leiden tot innovatieve oplossingen waar je nog niet eerder aan hebt gedacht.  Het verwelkomen van onconventionaliteit in een brainstormsessie bevordert een open ruimte voor creativiteit en draagt bij aan het aantal gedeelde ideeën.  "Het is gemakkelijker om een wild idee af te zwakken dan om een nieuw idee te bedenken." —Alex Osborn 

4. Combineer en verbeter ideeën
Bouw voort op ideeën. Het is duidelijk dat je team niet in staat zal zijn om elk idee te realiseren, maar je kunt ze gebruiken ter inspiratie. Combineer concepten om nieuwe oplossingen te creëren. Evalueer elk idee om te bepalen welke haalbaar, innovatief en het meest geschikt zijn om uw doel te bereiken. Meeliften op die ideeën, verbeteringen of soortgelijke alternatieven voorstellen. Geen enkel idee is onfeilbaar. Zelfs als het niet je oorspronkelijke idee is, betekent dat niet dat je niet kunt helpen om het beter te maken. 
Stel dat jij en je team brainstormen over manieren om gebruikers te helpen efficiënter met je product aan de slag te gaan.
Een idee is om verschillende professionals uit verschillende beroepsrichtingen over een product te laten nadenken. Bij een nieuw voedingsmiddel kunnen dit professionals zijn vanuit een creatief-, zorg-, productontwikkeling-, productinnovatie-, hygiene-, voedingswetenschap-, marketing- beroep.  
Voortbouwen op de gedeelde ideeën zal helpen bij het vinden van de beste oplossing voor het doel, product of probleem.

Brainstorm methodes.
Sinds het begin heeft brainstormen de wereld stormenderhand veroverd (bedoelde woordspeling). Iedereen overal gebruikt brainstormtechnieken om de creatieve sappen te laten stromen. Nu zijn er tal van methoden om effectievere brainstormsessies te houden, waaronder: 
-Mindmapping. 
-5 Why's Analysis.
-Brainwriting.
-Rolestorming.
-Starbursting.
-Rapid ideation.

Als je wilt experimenteren met meer geavanceerde methoden, bekijk dan deze populaire brainstormtechnieken. Er zijn veel manieren om te brainstormen.

Ervaring vanuit Dietetiek Studies: (freelance basis).
- Veelvuldig meegedaan aan Marktonderzoek klussen (bij verschillende marketingbureaus).
- Meegedeeld aan projecten rondom productinnovatie voor grote & kleine bedrijven.

Brainstorm sessies

Marktonderzoek, productinnovatie, freelance dietist, brainstormen, recruiting
Marktonderzoek, productinnovatie, freelance dietist, brainstormen, recruiting

Heb jij een bedrijfsidee of productidee en wil je hier met een zorg-/ foodie professional over brainstormen?

Marktonderzoek, productinnovatie, freelance dietist, brainstormen, recruiting

Contact

Adressen:

(Portugese praktijklocatie & correspondentieadres)

The Holistic Dietician - Dietistenpraktijk DDietist - Dietetiek Studies;

Casa da Lua , Rua Dom Sebastiao,

8650-341

Sagres, Portugal.

​

(Nederlandse praktijk locatie)

Rheastraat 53A

1076 DS Amsterdam, Nederland.

​​

Tel: 0031-(0)630005867

Email: dietetiekstudies@ddietist.nl

​

Contactpersoon: D. Willemsen (Eigenaresse, (Holistisch- & Natuur-)Diëtist, Voedingspsycholoog, Cognitief gedragstherapeut, Eating Psychology coach) - Onderdeel van Diëtistenpraktijk DDietist; The Holistic Dietician.

​

www.dietetiekstudies.nl   

www.dietetiekstudies.com

​

Instagram: @dietetiekstudies

​

Onderdeel van:

www.theholisticdietician.com / www.ddietist.nl (.com)

Scherm­afbeelding 2024-03-07 om 18_edite

Message received.

Screenshot 2023-11-17 at 21.37_edited.jp
+ 145 positieve client reviews
Scherm­afbeelding 2023-04-02 om 17.58_ed
  • Facebook
  • Instagram

* Vanaf 25-05-2018 is de AVG (Algemene Vordering Gegevensbescherming) privacywetgeving van kracht. Door op 'Verzenden' te klikken geeft u toestemming aan Dietetiek Studies om ingevulde persoonlijke gegevens te gebruiken en op te slaan binnen ons bedrijf. Er wordt zorgvuldig omgegaan met uw persoonsinformatie. Klanten hebben het recht om te vragen gegevens uit bestanden van Dietetiek Studies te verwijderen. Klik hier voor de Privacyverklaring.

WhatsApp Image 2023-05-19 at 11.17.39.jpeg
Scherm­afbeelding 2023-10-24 om 10.15_edited.jpg

© 2018-2024 by Diëtetiek Studies - Onderdeel van Dietistenpraktijk DDietist & The Holistic Dietician (2010-2024)

www.ddietist.nl (.com)  www.theholisticdietician.com (.nl)

bottom of page